کد تخفیف 10% web10 ویژه خرید از وب سایت

آنزیم آمیلاز ، مشخصات، عملکرد و کاربرد‌ها

آنزیم آمیلاز ، مشخصات، عملکرد و کاربرد‌ها
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

آنزیم آمیلاز به خانواده آنزیم های هیدرولیز تعلق دارد که می تواند پیوندهای آلفا 1 و 4 پلی ساکاریدهایی مانند نشاسته را بشکند و سپس آن ها را تبدیل مالتوز کند. آمیلاز ساختار پروتئینی دارد و به سه گروه تقسیم می شود:

1.آنزیم آلفا آمیلاز α-Amylase))

آنزیم بتا آمیلاز β-Amylase))

گاما آمیلاز γ-Amylase))

 

مشخصات فنی

ظاهر محصولپودر جامد
شرایط نگهداریخشک و خنک؛ ترجیحا بین 10 تا 20 درجه سانتیگراد
ماندگارییک تا دو سال از تاریخ تولید
انحلال پذیری در آبحلال
انحلال پذیری در الکل، اتر و کلروفرمغیر حلال
PH مطلوبآلفا آمیلاز: 6.7-7.0

بتا آمیلاز: 4.0-5.0

گاما آمیلاز: 3.0

 

1.آنزیم آلفا آمیلاز

آنزیم EC 3.2.1.1 است که پیوندهای آلفای پلی ساکاریدهای بزرگ مانند نشاسته و گلیکوژن را هیدرولیز و تجزیه می کند و آن ها را به گلوکز و مالتوز تبدیل می نماید. این نوع از آمیلاز در بدن انسان و پستانداران وجود دارد.

 

  1. آنزیم بتا آمیلاز

آمیلاز بتا در مخمرها، باکتری ها، کپک ها و برخی گیاهان مخصوصا در دانه ها یافت می شود. برای از بین بردن عوامل اندازه گیری نشاسته از منسوجات و هم چنین تبدیل دانه های غلات به قندهای قابل تخمیر به کار می رود.

 

  1. آنزیم گاما آمیلاز

این آمیلاز برای از بین بردن انواع بخصوصی از پیوندهای گلیکوزیدی در محیط های اسیدی شهرت یافته است.

 

عملکرد آنزیم آمیلاز

آمیلاز به طور طبیعی از سلول های آسینار پانکراس ترشح می شود و در روده، نشانه را به قندهای کوچک تر و ساده تر تبدیل می نماید. آلفا آمیلاز در بزاق نیز نشاسته را به طور جزئی تجزیه می کند، زیرا ماندگاری غذا در دهان کوتاه مدت است و بیشتر عملکرد این آنزیم در پانکراس صورت می گیرد.

نشاسته در صنایع به دلیل قیمت ارزان و دردسترس بودن بسیار پرکاربرد است. خرید آنزیم آمیلاز برای تجزیه نشاسته و تبدیل به قندهای ساده تر به دلیل سرعت عمل بالا، عدم آلودگی و امکان تولید دکستروز بسیار رواج یافته است.

 

کاربرد آنزیم آمـیلاز

  • تبدیل نشاسته: هیدرولیز شده در فرایند مایع سازی نشانه به منظور تولید شربت های فروکتوز و گلوکز.
  • صنایع آرایشی بهداشتی: توانایی و قدرت مواد شوینده را برای از بین بردن لکه های سخت افزایش می دهد و ایمنی محیط زیست نسبت به مواد شوینده را ارتقاء می دهد. در واقع این آنزیم نشانه مقاوم در برابر پاک کننده ها را از بین می برد.
  • تولید الکل سوختی: برای تولید اتانول این آنزیم نشاسته را به قندهای قابل تخمیر تبدیل می کند.
  • صنایع غذایی: در صنایع آبجوسازی، پخت، تهیه داروهای گوارشی، تولید کیک، شربت و آبمیوه کاربرد دارد.
  • صنعت نساجی: در فرآیند رسوب زدایی استفاده می شود که شامل برداشتن نشاسته از پارچه است و از این رو از شکسته شدن نخ پارچه جلوگیری می نماید.
  • صنعت کاغذ سازی: برای اصلاح نشاسته کاغذهای روکش شده به کار می رود . پوشش دهی کاغذها موجب می شود تا صاف و مستحکم باشند و کیفیت نوشتن روی کاغذ افزایش یابد.

 

مواد اولیه شیمیایی مورد استفاده برای تولید آنزیم

شامل موارد زیر باشد:

  1. منابع میکروارگانیسمی: برخی از باکتری‌ها و قارچ‌ها، مانند استرپتومایسس و آسپرژیلوس، قادرند آمیلاز را تولید کنند. این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند در محیط‌های کشت مخصوص رشد و تکثیر کنند و سپس آنزیم آمیلاز را تولید کنند.
  2. منابع گیاهی: برخی از گیاهان، مانند جوانه گندم و جو، حاوی آنزیم آمیلاز هستند. برای استخراج آمیلاز از این منابع، می‌توان از روش‌های استخراج فیزیکی و شیمیایی مانند خمیرکردن، ماکرزه‌گیری و استخراج با محلول‌های شیمیایی استفاده کرد.
  3. منابع حیوانی: برخی از بافت‌های حیوانی، مانند لعاب‌های بخش‌های گوارشی حیوانات، حاوی آنزیم آمیلاز می‌باشند. این منابع می‌توانند برای استخراج آنزیم  مورد استفاده قرار بگیرند.

استفاده از این آنزیم در صنایع مختلف شامل صنایع غذایی، صنعت داروسازی، صنعت پنبه‌ای، صنعت کاغذسازی و صنعت شیمیایی است. آنزیم آمیلاز به عنوان یک کاتالیزگر بیولوژیک، در فرآیندهای مختلف مانند تولید نشاسته، شکرهای مختلف، الکل‌زا، نان و کیک، رنگ‌ها و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چقدر این محتوا مفید بود؟

میانگین 2 / 5. تعداد آرا 2

اولین رای را شما بدهید

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *